• وبلاگ : قاضي عادل
  • يادداشت : چند نظر در مورد فعاليت اجتماعي زنان؛
  • نظرات : 4 خصوصي ، 24 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحيم‏

    آيت الله خامنه اي

    الحمدللَّه ربّ العالمين. والصّلوة والسّلام على سيّدنا، ابى‏القاسم محمّد و على آله الأطيبين الأطهرين المنتجبين، الهداة المهديّين

    .

    براى من، منظره بسيار جالب و زيبايى است كه مشاهده مى‏كنم بانوان اين استان، اجتماعى را با اين عظمت تشكيل داده‏اند. بحمداللَّه، شما قشرهاى مختلف بانوان اين استان، از شهرهاى مختلف گرد آمده‏ايد و اين مجمع با شكوه را تشكيل داده‏ايد. آنچه كه امروز مناسب مى‏دانم در اين مجموعه بزرگ عرض كنم، دو، سه مطلب اساسى در خصوص مسائل زنان است:

    مطلب اوّل اين است كه امروز معضل بزرگى در ارتباط با قشر زن، نه فقط در ايرانِ ما، بلكه در سراسرِ جهان وجود دارد. آن معضل اين است كه نسبت به حقوق و شخصيت بانوان، در بعضى از بخشهاى زندگى، كوتاهى يا تعرّض انجام مى‏گيرد. يعنى به زنان ظلم مى‏شود.

    بعضى تصوّر مى‏كنند اين ويژگى، مخصوص كشورهاى شرقى يا اسلامى است. اين تصوّر، اشتباه است. ظلم به زنان، در كشورهاى غربى - با همه ادّعاهايى كه نسبت به زنان دارند - اگر بيشتر از كشورهاى اسلامى و شرقى نباشد، كمتر نيست. آمارهايى مبنى بر آزار زنان در خانواده از طرف مردان - چه شوهر، چه پدر و چه برادر - وجود دارد كه من اين آمارهاى تكان‏دهنده را ديده‏ام. واقعاً انسان را دچار تعجّب مى‏كند!

    پس، معضلى كه به آن اشاره شد، در همه جاى دنيا وجود دارد. اين معضل، بايد حل شود. البته در كشور ما، به هنگام مقدّمات پيروزى انقلاب كه زنان در ميدانهاى عظيم مبارزه سياسى حضور پيدا كردند و نقش خودشان را به اثبات رساندند، وضع تا حدود زيادى عوض شد.

    من اين‏جا در جمع شما بانوان عزيز و خواهران و فرزندان خودم، عرض مى‏كنم كه نقش اجتماعات زنان در پيروزى انقلاب، به احتمال زياد از اجتماعات مخصوص مردان بيشتر بود. يعنى حضور زنان در مبارزات عمومى و سياسى، يك نقش چند گانه داشت. مرد يك نفر بود و خودش مى‏آمد در مبارزات يا در اجتماعات و راهپيماييها شركت مى‏كرد. همين و بس! اما وقتى زنِ خانه، خود را در مبارزه سهيم مى‏دانست و وارد ميدان مى‏شد، در واقع خانه‏اى را كه در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه مى‏آورد و خانواده‏اى را در ميدانِ مبارزه حاضر مى‏كرد. در جنگ نيز همين طور بود. يعنى اگر خانواده‏هاى شهدا - مادران و همسران - صبر نمى‏كردند، جنگ دچار مشكلات بسيار بزرگى مى‏شد. در آن مقطع، نقش زنان، بسيار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهى و رشد سياسى برخوردار كرد. زن، وقتى با سواد باشد و از آگاهى سياسى برخوردار شود، كسى نمى‏تواند به آسانى به او زور بگويد و حقّش را پايمال كند. اينها غنيمتهايى بود كه در انقلاب براى زنان پيش آمد. اين، نكته اوّل.

    خواهش مى‏كنم دختران جوان و تحصيلكرده و بانوان آگاه و هوشمند به نكته‏اى كه مى‏خواهم بگويم، درست توجّه كنند: زن را از سه ديدگاه مى‏شود مورد ملاحظه قرار داد تا بينش اسلامى نسبت به او آشكار شود. يکي (ديدگاه اول) نقش زن به عنوان انسانى در راه تكامل معنوى و نفسانى است كه در اين ديدگاه، زن و مرد با يكديگر هيچ تفاوتى ندارند. در تاريخ، زنان بزرگ و برجسته‏اى حضور داشته‏اند؛ همچنان كه مردان بزرگ و برجسته‏اى بوده‏اند. در قرآن، وقتى خداى متعال مى‏خواهد براى مؤمنين مثال بزند، از زن مثال مى‏زند: «و ضرب اللَّه مثلاً للّذين آمنوا امرأت فرعون(1).» زن به عنوان عنصر مؤمنِ برجسته‏اى كه نظير او در ميان انسانهاى آن روز هم نبود يا كمياب بود، حضور دارد. اين، از ديدگاه اوّل.